SALT Diagnostisch Centrum Logo

Veelgestelde vragen

We hebben de veel gestelde vragen in verschillende onderwerpen verdeeld, zodat u gemakkelijker de informatie kunt vinden die u nodig heeft. Als u het antwoord op uw vraag hier niet vindt, neem dan contact met ons op voor verdere hulp.

Alle medewerkers van SALT hebben een geheimhoudingsverklaring ondertekend.

De medewerkers van SALT die zijn betrokken bij de uitvoering en behandeling van uw onderzoek hebben inzicht in uw gegevens om hun werkzaamheden te kunnen uitvoeren. Daarnaast heeft de financiële administratie slechts beperkte inzage in de gegevens die nodig zijn voor de facturatie van het door SALT verrichte onderzoek. Wij sturen deze gegevens ook door naar uw zorgverzekeraar op basis van de coderingen zoals die landelijk zijn overeengekomen. Dit is nodig om te kunnen vaststellen of u een vergoeding van uw verzekeraar krijgt. De ICT medewerkers van SALT hebben geen inzage uw persoonsgegevens, tenzij dit noodzakelijk is voor de opsporing van fouten of het oplossen van storingen.

Naast geautoriseerde medewerkers van SALT is het soms van belang dat medisch specialisten inzage krijgen in onderzoeksresultaten. Zij raadplegen deze informatie slechts voor zover dat noodzakelijk is voor validatie en autorisatie van onderzoeksresultaten. Het betreft hier dus alleen zorgverleners die rechtstreeks betrokken zijn bij uw onderzoek. Ook zij zijn verplicht tot geheimhouding.

Iedere Nederlander is verplicht zich te verzekeren tegen ziektekosten. Uw basispakket vergoedt het grootste deel van de kosten. Daarnaast kunt u zich aanvullend verzekeren. Of uw behandeling volledig voor vergoeding in aanmerking komt, hangt af van uw verzekering. Kijk hiervoor uw verzekeringsvoorwaarden na of informeer bij uw zorgverzekeraar. Omdat SALT In de meeste gevallen  de rekening rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar stuurt, zullen wij uw verzekeringsgegevens noteren. Bent u voor de betreffende behandeling niet of onvoldoende verzekerd, dan ontvangt u van ons een factuur.

De ‘Wet gebruik Burgerservicenummer in de Zorg’ verplicht ons het burger servicenummer (BSN) van cliënten vast te leggen in onze administratie. Om er zeker van te zijn dat wij het juiste BSN registreren, zijn wij verplicht uw identiteit vast te stellen aan de hand van een wettelijk identiteitsdocument (rijbewijs, paspoort of identiteitskaart). Wij verzoeken u dan ook altijd een geldig identiteitsdocument mee te nemen.

  • Nieuwjaarsdag
  • Tweede Paasdag
  • Koningsdag (27 april)
  • Bevrijdingsdag (5 mei) in de lustrumjaren
  • Hemelvaartsdag
  • Tweede Pinksterdag
  • Eerste en Tweede Kerstdag (25 en 26 december)
  • Ook een avondopening voorafgaand aan een feestdag vervalt.

Geef deze gegevens tijdig door aan onze administratie. Als trombosedienst is het zeer belangrijk dat uw gegevens up-to-date (bv. adres, telefoonnummer, etc.), zodat wij uw doseerbrief naar het juiste adres kunnen versturen en indien noodzakelijk wij u bij een gewijzigde dagdosering u telefonisch kunnen bereiken.

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) vraagt in bepaalde gevallen voor personen, die met alcoholgebruik of drugsgebruik in het verkeer zijn aangehouden, gericht laboratoriumonderzoek aan in het kader van een psychiatrisch onderzoek naar de rijgeschiktheid. Voor het afnemen van bloed en het inleveren van urine gelden de volgende instructies:

Afspraak maken
U kunt voor dit specifieke onderzoek alleen terecht op onze afnamelocaties in de regio Zaanstreek/Waterland. Op deze website kunt u via het kopje locaties zoeken naar een locatie op plaatsnaam. Daarnaast kunt u een locatie zoeken met een specifieke openingstijd. Neemt u vervolgens telefonisch contact met ons op via 088 – 9100 100 om een afspraak in te plannen op de door u gekozen locatie.

Hoe verloopt het onderzoek?
Er wordt gestart met het afnemen van bloed via een ader in de arm. Indien u ook urine moet inleveren, ontvangt u hiervoor een urinepotje van de medewerker. Op de locatie vult u het potje met uw urine. Het gevulde potje moet u direct weer inleveren. De afnamemedewerker controleert de urine op versheid en verdunning.

Wat wordt onderzocht en hoe ontvangt u de uitslag?
Nadat uw bloed is afgenomen en u uw urine heeft ingeleverd wordt in ons laboratorium onderzocht of er aanwijzingen zijn voor het recente gebruik/misbruik van alcohol (bloed) of drugs (urine). Het CBR bepaald op welke stoffen uw bloed en/of urine wordt onderzocht. De bepaling van cannabis (THC-COOH) in bloed kan niet door SALT worden onderzocht. De uitslag van het onderzoek wordt naar de aanvrager opgestuurd. Na een week kunt u contact opnemen met uw aanvrager voor de uitslag.

Let op: U dient altijd het aanvraagformulier of ZorgDomein-nummer van uw aanvrager én uw legitimatie mee te nemen.

Bij veel van onze afnamepoli’s kunt u zonder afspraak terecht. Wij verwijzen u naar onze locatiepagina om na te gaan of de poli van uw keuze op afspraak of inloop werkt.

Via uw behandelaar dient er bij SALT een aanvraag voor een huisbezoek gedaan te worden.

Nuchter zijn betekent 8 uur voor de bloedafname niet eten en/of drinken, alleen water is toegestaan.

  • Aanvraagformulier
  • Legitimatie
  • Eventueel urine of feces, aangegeven op het aanvraagformulier

Onze locaties zijn voor cliënten niet telefonisch bereikbaar.
Voor het maken van een afspraak zijn de diverse telefoonnummers te vinden op deze website onder het kopje contact.

Ja, voor een bloedafname of onderzoek bij SALT heeft u altijd een aanvraagformulier van uw behandelaar nodig.

Voor financiële vragen kunt u telefonisch contact opnemen met de debiteurenadministratie via 088-9100 100 of debiteuren@salt.nl.

Indien SALT niet over voldoende of juiste gegevens beschikt, zijn wij genoodzaakt cliënten een particuliere nota te sturen.
Het is mogelijk de factuur aan ons te retourneren met een kopie van uw verzekeringsbewijs, waarop voor ons duidelijk uw BSN nummer en geboortedatum staan vermeld.

Bij bloedafname worden door de huisarts meerdere onderzoeken aangevraagd.
Iedere aangevraagde bepaling wordt afgerekend bij de zorgverzekeraar d.m.v. één of meerdere code(s) en daarnaast nog 2 of 3 regels voor het ordertarief. Dus bij 6 bepalingen heeft u minimaal 8 regels op de afrekening van de zorgverzekeraar.

Ja, bloedonderzoek valt onder het eigen risico.

De kosten voor een allergie-screening zijn vanaf € 85, echter kunnen oplopen tot honderden euro’s bij het uitsplitsen van mengsels van allergenen.
De kosten per allergeen variëren van € 15,12 tot € 37,95, afhankelijk van het type allergeen.

Ja, u mag gevaccineerd worden wanneer u acenocoumarol of fenprocoumon gebruikt. Het is wel van belang dat de INR in het bloed stabiel is. Dit is het geval wanneer bij u de afgelopen 3 maanden deze bloedverdunners niet aangepast hoefden te worden. Bij een wisselende INR moet dit regelmatig gecontroleerd worden door de trombosedienst.
U mag alleen een vaccinatie krijgen als uw INR 24 - 72 uur vóór de vaccinatie lager is dan 3,5.
Heeft u vragen over het laatste, dan kunt u contact opnemen met de trombosedienst.

De antistollingsmedicijnen geven een verhoogde kans op blauwe plekken en bloedingen. Houdt u hier dus rekening mee bij het sporten.

U gaat naar de website: digitaallogboek
Uw e-mail adres is uw gebruikersnaam en het wachtwoord kunt u opvragen bij de trombosedienst.

Nee, u hoeft niet te stoppen met de antistolling, maar neem wel contact op met de trombosedienst.

De gele kaart is uw doseerbrief. Hier staan uw gegevens op: naam, adres, streefgebied, uitslag geprikte INR, antistollingsmedicijn, hercontroledatum, uw doseeradvies en ruimte om eventuele wijzigingen en/of mededelingen te vermelden.

U belt met de trombosedienst 088 – 9 100 100, zij kunnen voor u een duplicaat aanvragen. Tevens is het mogelijk uw doseerschema digitaal in te zien door in te loggen op: digitaallogboek.
Uw e-mail adres is uw gebruikersnaam, het wachtwoord kunt u opvragen bij de trombosedienst. Voor de trombosedienst is het ook prettig als u uw e-mailadres doorgeeft, u kunt dan naast het feit dat u uw gele kaart per post krijgt, uw doseerschema ook digitaal inzien.

De antistollingsmedicijnen acenocoumarol en fenprocoumon mogen de eerste drie maanden van de zwangerschap liever niet gebruikt worden. De middelen kunnen via de placenta de vrucht bereiken en aangeboren afwijkingen veroorzaken. Er zijn andere antistolling medicijnen die geen risico vormen tijdens de zwangerschap.
Bij tijdelijk gebruik van de antistollingsmedicatie is het beter in die periode niet zwanger te worden. Heeft u een zwangerschapswens meldt dit dan bij de trombosedienst. Denkt u zwanger te zijn tijdens de behandeling met antistollingsmedicijnen meldt dit direct aan huisarts en trombosedienst.

Bij spontane grote blauwe plekken, bloed bij de urine of bloed bij de ontlasting (zwarte ontlasting), neemt u contact op met uw huisarts en de trombosedienst.

U noteert dit op uw doseerkaart. Bij langer dan drie dagen koorts, ernstig braken en/of diarree neemt u contact op met de trombosedienst.

U vraagt aan de behandelend specialist of u moet stoppen/ doorgaan met de antistollingsmedicijnen, daarna neemt u contact op met de trombosedienst. Voor de trombosedienst is het van belang te weten wat de behandelend arts heeft geadviseerd. Dit neemt de trombosedienst mee in haar doseeradvies.

De apotheek stuurt meestal een bericht naar de trombosedienst wanneer u gaat starten met medicijnen die van invloed kunnen zijn op de antistollingsmedicijnen. U krijgt van ons bericht wanneer eerder een INR moet worden bepaald. Tevens kunt u wijzigingen die niet direct van invloed zijn altijd op uw doseerkaart vermelden. Bij twijfel kunt u altijd contact opnemen met de trombosedienst.

Wij adviseren de antistollingsmedicijnen ’s avonds op een vast tijdstip, meestal rond het avondeten, in te nemen. Zo heeft de trombosedienst de tijd om een eventueel gewijzigde dosering door te bellen.

U kunt uw antistollingsmedicijnen dezelfde avond nog innemen tot 24.00 uur.
Ontdekt u het pas de volgende dag, dan neemt u contact op met de trombosedienst. De doseeradviseur kan dan eventueel uw dosering aanpassen.